Camiño Primitivo

8 valoracións
46
33
33
Información

O Camiño de Santiago máis antigo é hoxe unha ruta de gran beleza e exixente trazado, non masificada, que segue as pegadas do primeiro peregrino.

Las ruinas del Hospital de Montouto, A Fonsagrada | C. Rodríguez

Las ruinas del Hospital de Montouto, A Fonsagrada | C. Rodríguez

No centro histórico de Santiago -moi preto da facultade universitaria de Historia e da Praza de Abastos- hai unha imponente estatua dun rei medieval. Chamábase Alfonso II, alcumábanlle o Casto, e reinou a comezos do século IX sobre boa parte do territorio que hoxe conforman as comunidades autónomas de Galicia, Asturias e León: a antiga Gallaecia

.Monarca fundamental para o desenvolvemento de Compostela e do hoxe mundialmente recoñecido fenómeno xacobeo, considéraselle o primeiro peregrino. Cando no 813 prodúcese o suposto achado do sepulcro do apóstolo Santiago, o bispo da veciña localidade de Iria Flavia viaxa a Oviedo. Informa ao rei do descubrimento. E este non deixou pasar a oportunidade de rearmar moral e ideoloxicamente á parte cristiá da antiga Hispania romana, confinada no norte da península ante o aplastante dominio musulmán.

Alfonso II púxose en marcha. Cruzou a montaña que separa Asturias de Galicia ao norte dos Ancares, pasou pola xa entón amurallada Lugo e seguiu camiño cara ao oeste ata o lugar onde segundo a lenda o ermitaño Paio viu os sinais celestes que permitiron atopar o sepulcro do apóstolo. O rei ordenou construír unha igrexa nun lugar ao que no ano 2012 peregrinaron máis de duascentas mil persoas. Varios miles fixérono seguindo as pegadas de Alfonso. Percorreron o máis antigo de todos os Camiños a Santiago: o Primitivo.

Primitivo, de Ovedo ou do Norte-Interior

Tamén chamado Camiño de Ovedo ou Camiño do Norte-Interior, o Primitivo foi o máis importante nos primeiros anos do culto xacobeo. E tamén recibiu o apelativo de «francés». Pero perdeu a súa privanza por razóns políticas ligadas a ese fenómeno histórico chamado reconquista. A finais do século X o centro de poder da monarquía galaico-asturiana desprazouse ao sur, a León. Con el fóronse a maioría dos peregrinos. Pero o Primitivo perviviu.

No seu percorrido aínda poden visitarse as ruínas do último hospital de peregrinos, o de Montouto, na Fonsagrada, que funcionou ata ben entrado o século XX. Despois caeu no esquecemento. E sumouse bastante tarde ao rexurdimento do fenómeno xacobeo producido tralo ano santo de 1993. No ano 2004, que tamén foi santo, e apoiado turisticamente pola Xunta cun Xacobeo, percorreron o Primitivo 4.876 peregrinos. Polo Francés fixérono 138.646. No 2010 -tamén ano santo- optaron por esta ruta maioritaria 189.212 persoas (o 69,53% de todos os que chegaron a Santiago); só 7.661 (o 2,82%) optaron por seguir os pasos do rei Alfonso.

¿Que se atoparon eles e os 6.349 que transitaron por ela no 2012? Pois un Camiño non moi coñecido, pero fascinante, e moi esixente cos peregrinos. Un percorrido esixente sobre paisaxes de gran beleza O Primitivo atravesa zonas de montaña moi despoboadas, sen apenas servizos (aloxamento, restauración, mediciñas, etcétera), do interior menos coñecido de Galicia e Asturias. A cambio os peregrinos gozan de paraxes e paisaxes de gran beleza, sen aglomeracións nin carreiras; visitan tres cidades monumentais que merecen unha visita prolongada (Oviedo, Lugo e a propia Compostela); e pisan relativamente pouco asfalto nesta ruta recomendada sobre todo para camiñantes, algo inhóspita polo clima cando neva -afecta a boa parte do percorrido- ou cando chove, pero habitada por xente hospitalaria e que, tras anos con problemas en certas etapas, agora conta cunha rede suficiente de albergues públicos e privados en Galicia.

Talvez sexa a máis atractiva de todas as rutas xacobeas. Por esplendor paisaxístico. Por riqueza etnográfica. Por Historia (e os seus vestixios). E porque o peregrino pode camiñar con tranquilidade. O percorrido polo Primitivo é bonito, pero duro. O obstáculo máis importante é unha subida durísima antes de Grandas de Salime, o temible porto do Pau, e de moitos quilómetros de subidas e baixadas continuas a un e outro lado do porto do Acebo. É o que en argot ciclista se chama un terreo rompepernas. A tarefa de peregrinar por esta ruta complícase se chove. E adoita chover. Hai tramos que poden converterse en auténticas lameiras. ¿E se neva? Neva. Polo menos no inverno. E de forma extraordinaria noutras estacións (Fíxoo na Fonsagrada a finais de maio do 2012, quedan avisados).

Son os únicos momentos no que queda oculta a exuberante natureza que envolve a un Primitivo ao que non lle falta cor verde. E que tampouco é o mellor Camiño para facer en bicicleta: por trazado, desniveis, tipo de firme predominante e falta de servizos especializados.

Un asunto pendente: a sinalización Galicia e Asturias comparten moitas cousas: clima, historia, o gusto pola boa gastronomía, paisaxes impresionantes, unha orografía complicada, a despoboación das comarcas do interior... Pero non os sinais. Calquera peregrino que faga o Primitivo desde Asturias verá que nos indicadores do Camiño é a parte redonda da vieira a que marca a dirección. Iso cambia ao chegar a Galicia. Desde O Acebo é ao revés. Son as raias as que indican o bo camiño por unha ruta que aspira a converterse en patrimonio da Humanidade nos próximos anos. E que ten o seu trazado delimitado nesta comunidade desde decembro do 2012.

Convén facer unha precisión sobre esta delimitación. Houbo propostas de colectivos e estudosos vinculados ao Primitivo en favor de alternativas diferentes ás elixidas por Patrimonio. Pero máis aló da polémica, a delimitación serve para protexer o Camiño. E hai moito que facer nese ámbito. Para empezar, sinalizar o novo trazado, que varía substancialmente en certos tramos. Aínda en xullo de 2012, os peregrinos que sigan as indicacións oficiais -os mollóns- transitarán polo anterior. Para completar, talvez colocar algún albergue máis no tramo máis montañoso, entre A Fonsagrada e O Cádavo, para dar máis alternativas aos peregrinos.

Un Camiño de 170 quilómetros en Galicia

O Primitivo, unha das rutas máis emblemáticas do Camino Santiago, nace aos pés da catedral de Oviedo. Desde alí percorre a metade occidental do Principado de Asturias polo interior. Pasa por Grado, Salas, Tineo, Borres, Pola de Allande, a Mesa e Grandas de Salime. E entra en Galicia polo alto do Acebo (1.130 metros de altura), a 13 quilómetros da Fonsagrada, a primeira localidade de referencia deste Camiño na comunidade autónoma galega, e a uns 170 da meta final: Santiago. Toda a ruta pode facerse en 13 ou 14 etapas. E a parte galega, en 7.

Na Fonsagrada o Camiño ten dúas variantes. Unha pasa pola capital municipal -un oasis de servizos tralo tramo de montaña asturiana- e a outra visita a histórica, decrépita e moi interesante Pobra do Burón. Ambas conflúen no mencionado Hospital de Montouto antes de atravesar os concellos de Baleira e Castroverde para chegar a Lugo e a súa gran oferta culinaria.

O peregrino cruza a muralla romana desta cidade situada a 100 quilómetros de Santiago (o mínimo para conseguir a Compostela, o popular certificado de peregrinación) antes de seguir rumbo oeste por unha estrada que percorre un puñado de aldeas sen apenas servizos dos concellos de Guntín, Friol, Palas de Rei e Toques (atravesa a suave Serra do Careón). Logo entronca en Melide co Francés. Alí o Primitivo perde a súa esencia. E a tranquilidade que o acompañaron nos últimos anos. Pero sufrir a masificación é o prezo a pagar por achegarse a Santiago, o destino final (¿Ou non? Moitos seguen ruta desde Compostela ata Fisterra, lendario fin do mundo occidental) dunha peregrinaxe milenaria.

Actividade

Para vivir o camiño debes estar rexistrado e/ou logueado. Dá o primeiro paso e empeza a túa historia!

Actividade recente
Sin avatar
Pauli Román 23/04/17 18:36:59
11
Hola! Empezaré el camino este martes desde Grado hasta Santiago
Me preocupan un poco las señaleticas! Espero no perderme jaja
Hay algún lugar donde deba tener especial precaución por ir sola?
Gracias!
3/5 estrellas
1 1
Maria de Los Reyes
Maria de Los Reyes 24/04/2017 19:55:50
0
Buen camino
0
Archie Campos
Archie Campos 19/04/17 19:45:24
00
Hola! Tengo planeado hacer el Camino Primitivo a fines de septiembre, comienzos de octubre. Alguna recomendación especial con respecto al clima y el terreno? Saludos y gracias!
0 0
Sin avatar
Fran10 14/04/17 22:39:36
01
Hola, tengo pensado realizar el camino primitivo la 3a o 4a semana de julio desde Fonsagrada. Como soy novato en esto del camino tengo algunas dudas y agradecería mucho cualquier ayuda. Mi primer duda es sobre albergues, si reservar o no, si llego a un pueblo pequeño dónde hay pocas plazas y están ocupadas, ¿qué?... He visto que hay por 10 euros para reservar pero algun amigo me comenta que hay gratis, etc...
Mi otra duda es sobre cómo llegar a Fonsagrada. ¿Es posible en tren desde Lugo? O cómo lo hacéis los que vais desde más lejos.
Bueno, agradezco todo comentario al respecto.
Un saludo.
0 1
Sin avatar
xacobito 23/05/2017 01:42:24
0
Hola Fran10,

A Fonsagrada no tiene estación de tren. La mas cercana es Lugo. Desde Lugo, bus. Aquí tienes su web http://www.her-vei.com/)

En el Primitivo (y en otros lugares) pocos albergues hay de donativo, que no quiere decir gratis. Tienes cama, baños, duchas y comida comunitaria en muchos y, desde luego, no se mantienen solos ni reciben subvenciones. Colabora en lo que puedas con ellos (económicamente, no es nada lógico que se dejen céntimos cuando en otros se paga 4-5 euros, mínimo). Son lo poco que quedan de la Hospitalidad tradicional en el camino. Eso de donativo=gratis, lo puso de moda cierta peregrina de cierto pais en cierto libro. Gracias a eso y a quienes siguen la costumbre, los de donativo cada vez son menos.

En todos los finales de etapa tienes albergues públicos y privados. Solo los últimos admiten reservas (la mayoría, pero no todos. Los de donativo, nunca).

Empiezas en A Fonsagrada, unos 50 km antes de Lugo. Notarás el gentío en Lugo y, desde luego, cuando 4-5 etapas después, entres de lleno en el Francés, en Melide, a dos etapas para Santiago.

Julio y Agosto son meses vacacionales, los meses de máxima afluencia en muchas de las entradas a Santiago por los distintos itinerarios jacobeos en 100 km a la redonda. Así que, si puedes, empieza antes (se que es dificil planificar viniendo desde tan lejos) y, en cualquier caso, disfruta de esas primeras etapas relativamente más tranquilas, sin necesidad de reservar. También has de saber que el primitivo está "tristemente" de moda y que en cantidad de plazas está muy ajustado a la cantidad de peregrinos que lo recorren. Antes de las 7 es ya de día ;-). El Primitivo es un itinerario que no se suele recomendar a principiantes. En cualquier caso, atento a la señalización y no tendrás problema. Sobre todo en ciertas variantes y en condiciones meteorológicas comprometidas, salir de noche es un riesgo que no has de correr.

El Francés es otro cantar en los finales clásicos de etapa. Intenta evitar esos finales parando poco antes o poco después. Tiene mucha oferta. No tienes oprquñe quedarte sin plaza. Y, si prevees, tomártelo con tranquilidad y llegar tarde y ves que al desembocar en él hay mucha gente y te resulta más seguro, lleva los teléfonos de algunos (según las etapas que te planifiques) y llama a media mañana para ver sus previsiones y así haces.

Buen Camino !
0
Sin avatar
Flora1017 08/04/17 01:42:55
03
hola todos. A mediados de junio haré el camino primitivo, sin embargo, me encuentro un poco preocupada, dado que veo que es un camino bastante difícil y yo tengo problemas d rodilla. Alguien me puede aconsejar al respecto? Es tan duro como leo?

Agradezco mucho los comentarios.
0 3
Sin avatar
Flora1017 28/04/2017 19:40:12
0
Muchas gracias por la amable respuesta.
0
José Vicente Torres
José Vicente Torres 09/04/2017 21:56:26
2
Hola Flora. Yo lo hice desde Lugo. La primera etapa bien pero luego hay tramos de subida y bajada algo duro para los que están poco acostumbrados. Cuidado con las rodillas. Es mejor esperar y estar segura. Aún así recuerda que esto no es una carrera, hay que disfrutar de cada paso. Saludos y suerte.
2
Sin avatar
Dhrishta 27/03/17 02:19:16
05
Hola Chicos! A principios de junio tenía pensado Hacer el camino primitivo des de Oviedo hasta Finisterre sola. Estoy en una forma física normal, pero no de atleta digamos.
Estoy buscando hacer un camino que no esté repleto de gente pero que esté bien señalizado y que tenga muy buenas Vistas. Pero también que no sea peligroso hacerlo sola.
Cómo lo véis? Algún consejo?
Muchas gracias de antemano.
5/5 estrellas
0 5
Sin avatar
Dhrishta 11/04/2017 17:45:04
0
Muchas gracias a todos por vuestros comentarios
0
Sin avatar
M Angels Esteban García 06/04/2017 14:55:24
0
Nosotros tambien lo queremos hacer a primeros de Junio. Si no coincidimos, que tengas muy buen camino.
0
José Juan Cristóbal
José Juan Cristóbal 23/03/17 23:11:48
26
Hola.
Estamos mi hermano y yo haciendo el Primitivo, en breve llegamos a Lugo D.m., y nos hemos zampado de lleno el temporal.
Si alguien va a empezar en Oviedo o está ya en ruta, que tenga presente que se va a topar con mucha nieve y viento desde Borres haga el límite de provincia al menos, y lluvia en cotas bajas, y que Hospitales puede resultarle muy duro (nosotros somos unos descerebraos y atravesamod el frente de la tormenta de nieve aunque estuvimos a punto de recular hasta Fonfaraón, lo que nos ha desgastado). Salvo La Mesa, todos los albergues están disponibles en Asturias, en Borres tendréis que llamar a la hospitalera o ir del tirón al Barín.
En resumen, quien venga que lo hafa pertrechado para el frio y el agua mientras dure el temporal, porque nos movemos en temperaturas entorno a cero habitualmente.

De nada.
2 6
Sin avatar
Pauli Román 23/04/2017 21:56:18
0
Hola! Crees que es necesario el saco?

En los albergues t prestan alguna manta? Sino moriré congelada, jaja
0
José Juan Cristóbal
José Juan Cristóbal 06/04/2017 20:01:26
1
En todos lados nos decían que llevaban un año raro, que estuvieron en manga corta en Nochevieja y que, hasta la fecha en que llegamos, apenas habían caído unas gotas. Dicho esto, lo normal sería frescor (forro fino para destino y andar si eres friolero y saco primavera -confort diez grados-) y seguramente agua, pero...
1
Fernando Borjas
Staff
Fernando Borjas 23/03/17 08:57:01
00
4/5 estrellas
0 0
Sin avatar
Nilus 17/03/17 21:08:26
11
Buen camino caminantes. Estoy planeando ir con mi pareja en Junio a hacer el camino primitivo desde O Acevo. El problema es que no sé muy bien como llegaremos hasta ahí desde Barcelona ¿Alguien que lo haya hecho y tenga alguna idea? Un saludo desde la Ciudad Condal señores y señoras.
1 1
Ramón Fernández Fernández
Ramón Fernández Fernández 20/03/2017 10:04:19
0
Ve a Lugo, desde ahí a la Fonsagrada, allí ya te dirán como llegas al alto del Acebo. Si preguntas en la Fonsagrada en el Albergue Cantabrico por Bernardo su dueño, seguro que él te informa de todo. Buen Camino!!
0
Sin avatar
Rafa Carbonero 11/03/17 10:02:43
03
buenos días, acabo de incorporarme a esta comunidad "peregrina". Un grupo de amigos nos estrenamos el año pasado en el Camino. Hicimos el Portugués desde Tui y este año queremos hacer el Primitivo también dentro de Galicia pero en vez de 8 etapas queremos hacerlo en 7, por cuestiones de tiempo de domingo a sábado en tercera semana de agosto ¿alguien que me pudiera proporcionar información al respecto? gracias. Saludos desde Extremadura
3/5 estrellas
0 3
Sin avatar
Rafa Carbonero 19/03/2017 21:32:08
0
Gracias José Vicente, ¿a qué etapas te refieres para hacer 30-35 kms, quizás unir la de Melide-Arzua y Arzua-Arca en una? se podrían quedar en eso mas o menos. Te agradezco toda la información que me puedas facilitar de esta etapa en general. Gracias
0
José Vicente Torres
José Vicente Torres 11/03/2017 22:42:08
1
Podéis llegar a hacer 30-35 km ya que las siguientes las agradeceréis.
1
Marbel Ramos
Marbel Ramos 07/03/17 14:59:11
12
Chicos.... me emociona mucho leerlos!
Hice el camino tres veces, pensé que había terminado, pero mi santo me llama de nuevo... No vivo en España por lo que cuento con poco tiempo, hice de Sarria a Santiago, luego Tui a Santiago y Luego Santiago muxia/finisterre.
Cada camino fue diferente, hermosos, perfectos, llenos d momentos y personas increíbles e inolvidables, ya no serás el mismo cuando lo termines y el 9 de Mayo vuelvo a España para hacerlo nuevamente, las promesas hay que cumplirlas, me he debatido entre el primitivo y el Ingles, pero al leerlos, definitivamentes este es el que haré, solo tengo 6 dias.
Alguna recomendación?Lo comenzare en LA MESA GRANDES DE SALIDE.
Hara mucho frio? y la lluvia?
Gracias por su ayuda....
1 2
Maria de Los Reyes
Maria de Los Reyes 12/03/2017 03:47:53
0
Cuanto tiempo te llevó De Santiago a muxia?
0
Sin avatar
guillermo delgado 08/03/2017 21:56:30
0
No te preocupes por el tiempo pero prepárate, buen Camino
0
Sin avatar
Laura Gil 10/01/17 22:09:50
02
Hola Grupo...tengo pensado con un primo realizar el camino primitivo desde el 20 de marzo aproximadamente,sería nuestra primera vez. tenemos 13 días para realizar el camino. Desde dónde me recomiendan salir?no soy deportista.A qué se refieren con la dureza del camino? hay muchas subidas? Para esa época sé que es primavera...qué temperatura hace? muchísimas gracias a todos !!!
0 2
José Juan Cristóbal
José Juan Cristóbal 18/04/2017 09:47:07
0
Hola.

Disculpa que te pregunte pero ¿al final os animasteis a hacerlo?
0
José Juan Cristóbal
José Juan Cristóbal 11/01/2017 11:58:51
1
Holaaa

Qué casualidad, mi hermano y yo tenemos previsto empezar el 18 de marzo.

Lo hice hará unos ocho años, con el antiguo trazado, pero te valdrá para lo que quieres saber:

· En trece días tienes tiempo sin necesidad de apurar saliendo desde Oviedo.

· Mi exnovia tampoco iba sobrada de forma física y lo pasó sin mayor problema con una mochila ligera (<8kg).

· Es duro porque atraviesas los Picos de Europa aunque por el itinerario más comodo, así que te vas a hartar de cuestas, pero tanto de subida como de bajada (más lesivas). Tiene sus puntos machacones, claro, pero se pasan con calma y ganas. Por ejemplo, el Puerto del Palo, de lo peor de cualquier Camino.

· Ya no encontraremos nieve (la ruta de los hospitales se recomienda no pasarla solo con nieve o niebla, y doy fe de que es conveniente hacer caso), por lo tanto tampoco hará demasiado frío. Que no te engañe la cercanía del mar salvo por la escasa amplitud térmica, lleva abrigo, será difícil pasar calor, y eso te lo dice alguien que va arremangado en pleno invierno en Granada.... Y buen calzado y ropa para el agua, aquello no está verde todo el año por Gracia Divina.

Entre esto y lo que te aporten los que más reciente lo tienen.... ¡suseia!
1
sampedro
sampedro 06/01/17 10:47:38
11
creo que deberiais incluir la totalidad de las etapas del camino primitivo en esta guia. Desde Oviedo que es donde se inicia este camino.
4/5 estrellas
1 1
Lia Pe
Lia Pe 17/04/2017 20:26:04
0
Hola, estoy totalmente de acuerdo, mi pareja y yo vamos a realizar el camino este verano saliendo justo desde oviedo, somos novatos y vamos perdidos.Vemos que la primera etapa empieza en Oacebo, desde Oviedo a Oacebo ???
0
Ramón Fernández Fernández
Ramón Fernández Fernández 14/10/16 16:59:47
10
Camino Primitivo, Ruta de los Hospitales.

Camino Primitivo, Ruta de los Hospitales.

1 0
JUAN ANDRES
JUAN ANDRES 14/10/16 11:05:08
06
Del 1 al 13 de octubre he realizado el Camino Primitivo desde Oviedo a Santiago y ha sido una de mis mejores experiencias. Espectacular en todos los sentidos.
5/5 estrellas
0 6
Sin avatar
M Angels Esteban García 10/04/2017 09:18:12
0
Estoy de acuerdo contigo Juan Andres, nosotros tambien hicimos el camino francés por tramos, y cada tramo tiene su valor.

En Junio queremos hacer el Primitivo y si enlazas tu guia, te lo agradeceremos mucho.
0
Sin avatar
Modest Barbera Broto 03/02/2017 22:43:41
0
Gracia Juan Andrés, todos los consejos son bienvenidos, y mas para un principiante como yo.

Saludos
0
JUAN ANDRES
JUAN ANDRES 14/10/16 11:02:47
20
Capilla de Buspol

Capilla de Buspol

2 0
JUAN ANDRES
JUAN ANDRES 14/10/16 10:49:53
20
Se toca el cielo con las manos, camino de Salime

Se toca el cielo con las manos, camino de Salime

2 0
JUAN ANDRES
JUAN ANDRES 14/10/16 10:48:21
00
La impresionante Iglesia de Vilabade

La impresionante Iglesia de Vilabade

0 0
JUAN ANDRES
JUAN ANDRES 14/10/16 10:47:02
10
Por encima de las nubes

Por encima de las nubes

1 0
JUAN ANDRES
JUAN ANDRES 14/10/16 10:44:58
10
Vista desde el Albergue de San Juan de Villapañada

Vista desde el Albergue de San Juan de Villapañada

1 0
JUAN ANDRES
JUAN ANDRES 14/10/16 10:42:13
11
El Camino Primitivo tiene una belleza difícil de describir, gozas de unas vistas espectaculares y es un reto, por la dureza del trazado,que te deja más que satisfecho al llegar a Santiago.
1 1
Fer de Argentina
Fer de Argentina 14/10/2016 19:28:59
1
Hermosas vistas hay en todas tus fotos, Juan Andrés!
1
Sin avatar
Tadeusz Piotr Wegrzynaski 06/10/16 15:48:19
22
LOS HOSPITALES

LOS HOSPITALES

2 2
Alejandro Ruiz
Alejandro Ruiz 06/10/2016 18:59:36
0
Sensacional captura, sí señor!
0
Pedro Gómez
Pedro Gómez 06/10/2016 15:56:24
0
Bonita foto!!
0
Ver más mensajes
La Voz de Galicia La Voz de Asturias

Puntos de interés

Localidades | Albergues | Aloxamentos | Restaurantes | Guarnicionerías | Médicos | Puntos de interese | Talleres de bicicletas

Contactar | Aviso Legal | Autoría | Mapa Web

© Copyright LA VOZ DE GALICIA S.A. Polígono de Sabón, Arteixo, A Coruña (ESPAÑA) Inscrita no Rexistro Mercantil da Coruña no Tomo 2438 do Arquivo, Sección Xeral, aos folios 91 e seguintes, folla C-2141. CIF: A-15000649

Desenvolvido por Hyliacom

Utilizamos cookies propias e de terceiros para mellorar os nosos servizos, manter a sesión e personalizar a experiencia do usuario, así como para obter estatísticas anónimas de uso da web. Se continua navegando consideramos que acepta o seu uso. Pode obter máis información aquí